Acabem de rodar un llargmetratge sobre el món creatiu de la Marta Carrasco on hem recreat dues escenes de cada un dels seus espectacles, deixant que els propis personatges entrellacin els 30 anys d’aquest recorregut artístic tan singular.
Necessitem el vostre suport per poder muntar la pel·lícula!
LA MARTA CARRASCO ÉS UNA CREADORA CATALANA AVANGUARDISTA QUE HA CREAT UN NOU GÈNERE: NO ÉS DANSA, NO ÉS TEATRE NI DANSA-TEATRE; ÉS CARRASCO. ÉS IMPOSSIBLE D’ETIQUETAR.
LA CREADORA
És una artista que et deixa clavat a la butaca.
És tot viscera i sorprèn a l’estómac d’una manera inusual.
És una intèrpret molt propera a l’espectador per forta que sigui la imatge que envia.
És una creadora que trenca motlles i no li importa travessar barreres políticament incorrectes. Les travessa directament totes, amb el risc que això comporta.
És una directora que sap fer arribar emocions molt potents al públic.
La intensitat i la veritat són el que la desmarca d’altres creadors.
És tímida i quan surt a l’escenari es transforma.
És òbviament feminista.
LA PERSONA
Només sent, no pensa.
No té consciència de sí mateixa.
No té límits perquè no ho sap fer d’una altra manera.
Vol treure de la part fosca allò bo i allò preciós.
Ajuda a fer créixer als altres.
UNA HISTÒRIA ÍNTIMA SOBRE LA DUALITAT
Aquesta pel·lícula narra la trajectòria personal i professional de la Marta Carrasco que té dues facetes:
la Marta Carrasco líder al teatre (la bèstia implacable)
la Marta Carrasco puça a la vida
Aquestes dues Martes tenen un únic cor, però el cor varia molt en funció de si està dirigint o no, si està a dalt d’un escenari o no, si està ajudant a altres o no.
SINOPSI
AIGUARDENT De la coherència del suicïdi, la Violeta beu aiguardent perquè no pot soportar la realitat humana.
BLANC D’OMBRA. RECORDANT CAMILLE CLAUDEL 1910. La Camille és un destorb per ser escultora i ser independent. Tossuda com és ella, arribarà a les últimes conseqüències de ser dona i ser artista. Acaba trenta anys a un manicomi.
MIRA’M Els cinc imperfectes es refugien l’un en l’altre per seguir vius. Sobreviuen perquè són imperfectes.
ETERNO? AIXÒ SÍ QUE NO Quan no hi ha tendresa, els cinc crus saben l’inconvenient d’haver nascut.
GA-GÀ Una fauna de personatges tendres i estrambòtics riuen amb suport vital per no morir.
J’ARRIVE Una retrobada festiva i transgressora reuneix els personatges dels últims deu anys.
BIN&GO Dos gamberros, passats de volta, parteixen de la improvització com a motor.
DIES IRAE, EN EL RÈQUIEM DE MOZART Els tretze irreverents creuen la línia roja, fent una crítica ferotge a l’església catòlica i a les atrocitats que ha comès.
NO SÉ SI Dues bessones, una prima i una molt grassa, ho viuen tot com si fossin iguals, però la societat insisteix en remarcar les seves diferències físiques.
B.FLOWERS Tres féminas es qüestionen la seva existència un cop tallades, com una flor que es talla perquè es mori lentament a casa.
PERRA DE NADIE Vuit dones salvatges que habiten dins la Marta ens mostren totes les cares que poden tenir sent dones i sent de ningú.
JO DONA, A LILI ELBE És una lluita per a la seva identitat com a transgènere.
La lluita de tots aquests personatges del món creatiu de la Marta continua…i ella segueix lluitant cada dia per viure.
PERSONATGES
TO I ESTIL VISUAL
Hem evocat l’essència del món creatiu de la Marta Carrasco, buscant l’elegància i punyència visual amb un to directe, íntim i cru. Els colors són vibrants. L’estil és poètic, però contrastat.
Hem mantingut un cert minimalisme escenogràfic perquè la força de l’emoció i les imatges impactants de la Carrasco tinguessin el protagonisme absolut. Hem fugit de l’estil reportatge i del format entrevista per sentir les emocions de forma visceral en tot moment.
La cronologia dels seus espectacles dictarà l’estructura narrativa, començant per la seqüència inicial d´”Aiguardent” enmig de la foscor i en plena solitud, on la flama d’un llumí encén un recorregut emocional que seguirem de la mà dels personatges, des de la Violeta suïcida a Lili Elbe transgènere. Hem creat transicions de diferents tipus amb els propis personatges per connectar un espectacle amb un altre de forma fluïda.
Acabarem amb un últim sopar a la felliniana, passat de voltes, grotesc i profundament humà, on s´han convocat a tots els personatges de l'Univers Carrasco. El fotògraf David Ruano ha immortalitzat aquesta retrobada d’emocions i vivències viscudes (en fi, una catarsis) amb la seva mirada atenta i propera a la Marta, amb qui té una complicitat especial que se sent a cada foto que ha fet durant tota la seva trajectòria.
Precisament, seran les fotografies del Ruano (entrelleçades amb les escenes de cada espectacle que hem recreat) les que ens portaran al passat, en escena. Aquestes fotos han estat gravades detalladament dins el context d’una instal·lació que ha fet l’escenògraf Josep Castells (en col·laboració amb Luc Berger) combinant elements fotogràfics amb attrezzo, vestuari i escenografia dels espectacles de la Carrasco.
Hem ubicat aquesta instal·lació enmig de la natura, aprofitant l’estructura circular d’unes antigues cavalleries amb bigues, pilars i portes de ferro forjat. És un espai ple de textures i línies de fuga, envoltat d’arbres i amb el Montseny com a rerefons. La llum, la brisa, la melodia de les branques i l’aigua que corre amb calma abracen aquesta representació de l’Univers Carrasco, amb el pas del temps present. És un món ple d’emocions en moviment.
Hem demanat als seus col·laboradors que participin en aquest projecte: el Quico Gutiérrez (disseny d’il·luminació), el Joan Valldeperas (tècnic d’escenografia i vestuari), el Rui Alves (figurinista) i els intèrprets que van formar part de la família creativa Carrasco com la Cris Sirvent, la Carme González, la Noemí Padró o el Pepo Blasco. Treballar amb els mateixos intèrprets (tots coneixedors del llenguatge Carrasco) vint anys després ens ha permès anar a fons i reviure els espectacles amb la saviesa que el temps els ha donat. Les retrobades que hem gravat són moments de reconnexió que aprofitarem per saber què va significar per a cada un d’ells l’experiència amb la Carrasco i com els va transformar.
Hem rodat simultàniament amb tres càmeres que també ens mostren com la Carrasco assaja, dirigeix als intèrprets i l’espai que crea perquè s’hi tirin a fons i vagin més enllà del que ells s’imaginen.
Rítmicament, tindrem canvis en funció de l’emoció predominant: l’explosió de la ràbia, la turbulència del caos, la lentitud de la tristesa, l’obertura de la tendresa…amb el silenci d’un escenari buit i la quietud de l’escenografia de cada escena sense intèrprets com a parèntesis.
Per a l’espai sonor, comptem amb algunes músiques commovedores dels espectacles de la Carrasco i altres triades específicament per a la pel·lícula, en sintonia amb el seu gust musical exquisit que sempre impacta emocionalment.
MEMÒRIA DE DIRECCIÓ
Des del moment que vaig veure el seu primer espectacle “Aiguardent” el 1995 a la Sala Beckett, sabia que em trobava davant d'una artista transgressora, amb una veu pròpia difícil de definir i una expressió emocional molt directa i visceral. Aquell solo em va impactar profundament.
A la tardor del 2021, just al tornar a Barcelona després d’una etapa vital llarga a Los Angeles, vaig retrobar-me amb l’essència punyent de la Marta Carrasco a “Sang”, una proposta sobre la violència de gènere que havia fet amb cinc dones de diferents àmbits artístics, amb el suport de l’Ajuntament de Cardedeu. Vaig parlar amb ella un cop acabada la funció i vam quedar per fer un esmorzar juntes durant els assajos del seu espectacle “Jo dona, a Lili Elbe” que estava a punt d’estrenar al Teatre Nacional de Catalunya.
Vaig tenir la sensació que feia segles que la coneixia. Durant aquella primera conversa vaig sentir que teníem moltes coses en comú i aviat vam començar a col·laborar: fent les coreografies i diàlegs per a la pel·lícula “Torna’m la vida”, portant “Perra de Nadie” al Latino Theater Company de Los Angeles, la proposta teatral “Délices” i altres projectes.
Ben aviat em vaig adonar de la importància de fer un documental sobre aquesta creadora pionera i bèstia de l’escenari.
La Carrasco es troba en un moment de canvi on acaba de tancar la seva companyia després de 30 anys de creacions punyents. En aquesta nova etapa no sent ni la necessitat de crear nous espectacles ni de tornar a pujar a un escenari després d’haver-ho fet durant tants anys i de forma molt intensa. La seva manera de treballar i el seu llenguatge creatiu és tan personal que no es pot ensenyar ni passar a ningú més. Es quedarà aquí.
Per això he fet aquest documental: per deixar constància de l'Univers Carrasco, el gènere tan singular que ha creat i el seu esperit transformador, tant a nivell humà com artístic. Sinó, el seu llegat es moriria amb ella.
És importantíssim compartir històries com la seva on es valora la bellesa de la imperfecció i es mostra la vulnerabilitat com a força. És una comunicació de cor, sense filtres, amb una poètica elegant i alhora una cruesa humana que no deixen indiferent a ningú. La Carrasco té la valentia de defer-se de tots els artificis per presentar-nos l'ànima en estat pur, tant en la llum com en la foscor, oferint-nos així una riquesa d’emocions que pocs artistes saben canalitzar de forma tan incisiva. Treballa des de la veritat, des de l’essència de l’emoció, donant-li forma amb la imatge més contundent, sempre feminista.
Un altre component que m'ha motivat enormement ha estat rodar aquesta pel·lícula amb dones de 60 anys com la Carrasco, quan el cos (la seva eina d’expressió) els ha canviat arran de la menopausa. És preciós veure com continuen expressant tot el que són sense demanar perdó! M'indigna veure com a la nostra societat patriarcal les dones es fan invisibles a partir dels 50 i sovint competeixen ferotgement entre sí, en comptes de fer pinya per avançar juntes.
Presentar els personatges amb els mateixos intèrprets d’abans però ara, anys després, ha estat la manera d’entrar en aquest viatge emocional que denota tota una vida. Hem recreat dues escenes de cada un dels seus espectacles, deixant que els propis personatges entrellacessin els 30 anys d’un recorregut artístic únic com el seu.
La confiança en la nostra relació com a col·laboradores i amigues ha donat peu a converses íntimes i sinceres que ens ajudaran a donar forma a aquesta pel·lícula. Amb una mirada àvida i respectuosa i una sensibilitat artística propera a l’essència Carrasco, podré retre homenatge a aquesta artista avanguardista i compromesa.
ACONSEGUEIX RECOMPENSES EXCLUSIVES
Carpeta Marta Carrasco
Carpeta de cartulina plastificada amb un disseny únic que només es podrá aconseguir durant la campanya.
Recollida a la llibreria Compàs de Cardedeu o enviament inclòs a la Península.
Fotografies del David Ruano
Fotografies dels espectacles de la Marta Carrasco
Mides diverses: 24x30, 30x40 i 30x45
Mate
Edició limitada
Hi ha una recompensa que inclou dedicatòria de la Marta Carrasco al darrere de la foto.
Recollida a la llibreria Compàs de Cardedeu o enviament inclòs a la Península.
Makingof de la pel·lícula
Mostrarà el procés cinematogràfic i com treballa la Marta Carrasco
Disponible online. S'enviarà l'enllaç via email.
CD amb músiques de la pel·lícula
Recull de músiques dels espectacles de la Marta Carrasco que s'han utilitzat a la pel·lícula.
Disponible online. S'enviarà l'enllaç via email.
Visionat en exclusiva de la pel·lícula
Visionat en exclusiva de la pel·lícula abans que s'estreni als cinemas.
Disponible online. S'enviarà l'enllaç via email.
Entrades per a l'estrena
2 entrades per a l'estrena de la pel·lícula.
Podràs conèixer a la Marta Carrasco i a l'equip de la pel·lícula.
S'enviaran les entrades via email.
Productor Associat
- Constaràs com a productor/a associat/da als crèdits de la pel·lícula si apostes per aquest projecte com a súper mecenes amb l'aportació màxima.
QUI SOM
ALBA MORERA (Guionista/Directora)
És una guionista, directora i fotògrafa resident a Barcelona i Los Angeles.
Llicenciada en Comunicació Audiovisual a la UPF. Va rebre la Beca “la Caixa” per completar els estudis de direcció i guió a Los Angeles Film School. Va dirigir diversos curtmetratges. "Wall/Paper" va ser distribuït per Canal + i Masesmas.
Va treballar com a ajudant de direcció i script abans de començar a colaborar amb la cineasta Fina Torres.
Va ser lectora de guions a Esperanza Productions i directora de desenvolupament a Goff Productions.
Fins al 2021, va dirigir videoclips, documentals i videos promocionals a través de la seva productora AMPM Productions mentre escrivia guions cinematogràfics.
Actualment, està desenvolupant el llargmetratge de ficció "Torna'm la vida” i acaba de rodar el documental creatiu "Marta Carrasco”.
És la videógrafa oficial del Festival de Jazz de Barcelona i també treballa com a fotògrafa a Alba Morera Photography.
És sòcia de Sundance Institute, Film Independent, Women in Film, Dones Visuals, SGAE i la comunitat JSFL (https://joanscheckel.com) liderada per Joan Scheckel a qui considera la seva mestra.
QUICO GUITIÉRREZ (Disseny il·luminació)
Des de l’any 1970 s’incorpora a diversos grups de teatre independent, es dedica a la producció dins l’àmbit de la Nova Cancó i participa en la organització dels Festivals de Canet.
Les seves primeres il·luminacions són realitzades en les gires d’Ovidi Montllor. Fins el 1988 treballa com a tècnic i il.luminador a diverses companyies de teatre. El 1989 s’incorpora a l’Equip Tècnic del Centre Dramàtic de la Generalitat de Catalunya al Teatre Romea.
Des de 1992 ha col·laborat amb prestigiosos directors com: Marta Carrasco, Sergi Belbel, Ramon Simó, Mario Gas, Mathias Langhoff, Jose Luis Castro, Herman Bonnin, Maurizio Scaparro, Joan Ollé, José Luis García Sánchez, Lluis Homar, Manel Dueso, Luis Olmos, Ricard Salvat, Joan Mª Gual, Magda Puyo, Juan Carlos Martel, Vincent Boussard, Lindsay Kemp, Dmitri Bertman i J.L. Bozzo en un gran número d’espectacles de teatre, òpera, dansa, circ, musicals, concerts, marionetes…
Ha rebut diversos Premis Max, Premis Butaca i el Premi de la Crítica de Barcelona, entre altres.
DAVID BOFARULL (Assistent il·luminació)
Ha treballat en el camp d´il.luminació en directes de música, dansa i teatre, assumint rols de tècnic, operador, assistent, dissenyador. També s’ha dedicat a la docència des de l´any 2000.
Els últims treballs a destacar són:
FOR EVITA al Teatre Grec, direcció de Jordi Prat i Coll (Bitó Produccions).
IN THE BEGINING EVERYTHING WAS WHITE al Gran Teatre del Liceu, direcció de Jordi Oriol (Producció Liceu i IED).
L´ALEGRIA QUE PASSA al Teatre Poliorama, direcció de Marc Rosich (Dagoll Dagom).
DAVID RUANO (Fotògraf)
És el fotògraf oficial del TNC i tota una referència en l’àmbit de les arts escèniques: autor de les imatges de més d’un miler d’espectacles de teatre, dansa i música, així com retrats d’artistes molt diversos.
David Ruano ha creat un estil propi molt celebrat en el cartellisme d’espectacles. Només al TNC n’ha fet més de 1.000. Un dels secrets és no agafar només un moment de l’obra com s’havia fet anys enrere. Ruano genera tota una escena pròpia i així el cartell agafa una altra dimensió.
La seva manera de treballar ha creat escola i que molts professionals segueixen.
ROGER CASSANY (Operador de càmera)
Periodista i realitzador apassionat pel cinema i la imatge.
Ha treballat en projectes audiovisuals de tota mena (videoclips, videodansa, espots publicitaris...).
Ha dirigit dos documentals:
ALIMENTANDO LA HABANA’
L’ALGUER, UN PENTRAGRAMA COM UN CARRER.
JORDI CARREÑO (Operador de càmera)
Va començar darrere d’una càmera el 2004 i fins avui en dia ha desenvolupat diferents tasques relacionades amb el món audiovisual treballant per televisió, cinema i internet, sempre buscant un bon enquadrament.
Ha col·laborat amb diferents realitzadors i productores com Dortoka, Red Vinilo, Chester Producciones i Flitcut.
També col.labora per diferents mitjans com VilaWeb i “Ets el que menges”.
RONEN GEVA (So directe)
Va començar la seva carrera al 2006 als Eshel Recording Studios de Tel Aviv. Durant set anys va compaginar les tasques de gravació, mescles i postproducció de música jazz, clàssica i contemporània amb la seva passió: el so directe per a documentals.
Això l’ha portat a participar en més d’un centenar de pel·lícules, entre elles:
DISTURBING THE PEACE
MUHI: GENERALLY TEMPORARY
THE SETTLERS
El 2016, Ronen es trasllada a Barcelona amb la voluntat d’encarar nous reptes en el món del cinema documental i participa en pel·lícules com PENÉLOPE d’Eva Vila, S’HIVERN de Pau Pericas i CITY FOR SALE de Laura Alvarez, produccions que ha compaginat amb la feina de so directe en programes de televisió com Polonia (TV3) i Recepta Perduda (RTVE)
JOSEP CASTELLS (Escenògraf)
Juntament amb el seu germà Jordi crea CASTELLS I PLANAS DE CARDEDEU, un taller de construccions escenogràfiques, des d'on ells i part dels seus descendents han creat escenografies per a companyies teatrals com COMEDIANTS, LA CUBANA, DAGOLL DAGOM o LA FURA DELS BAUS.
També ha treballat per al cinema, la televisió i la publicitat.
El 2015 va rebre la CREU DE SANT JORDI "per la creativitat i l'ofici demostrats durant més de tres dècades i la seva contribució valuosa a la cultura.
JOAN VALLDEPERAS (Tècnic d'escenografia i vestuari)
Entra a formar part de la Cia Marta Carrasco amb l'espectacle J’ARRIVE com a regidor d'escena i vestuari.
Més endavant, s'introdueix en el món del so de la mà del seu mestre Guti Gutiérrez. És tècnic de so a NO SÉ SI i continua col·laborant amb Marta Carrasco durant anys. També s’encarrega del muntatge musical de PERRA DE NADIE.
També ha treballat a la companyia del Pep Bou i a la del Cesc Serrat.
Altres membres de l'equip: MARTA FIGUERAS (Productora assessora); BERTA GARCÍA (Ajudant de producció i direcció); SERGIO ROCA (Tècnic il·luminació); XAVI VILLANUEVA (Tècnic del teatre de Vilanova del Vallès); NICOLAS HERMANSEN (So addicional).
INTÈRPRETS
MARTA CARRASCO
PEPO BLASCO
ANNA COLL
MAJO CORDONET
SÍLVIA GARCÍA MUNTÉ
CARME GONZÁLEZ
LAURA MIRALBÉS
ALBA MORERA
NOEMÍ PADRÓ
CRIS SIRVENT
JOAN VALLDEPERAS
A QUÈ DESTINAREM LES VOSTRES APORTACIONS
Les vostres aportacions les destinarem:
1) als serveis de muntatge de la pel·lícula que es realitzarà de l'11 de desembre al 29 de febrer.
Seré jo mateixa qui muntaré aquest documental creatiu perquè sóc la persona que coneix a fons tot el material rodat durant un any i tinc clar com començar a encaixar totes les peces. He invertit moltes hores en aquest projecte com a operadora de càmera, guionista i directora sense cobrar perquè poguéssim fer aquesta pel·lícula preciosa amb el pressupost que teníem, però un documental creatiu d’aquest estil demana dedicació absoluta a la sala d’edició per fer una feina ben feta i aconseguir la versió més punyent de la història.
La meva intenció és portar a un segon muntador cap al final de la fase de muntatge per poder fer créixer la història conjuntament. Faria un bon tàndem amb un artista com el Sergi Dies, que té una mirada poc convencional i a qui conec des de fa anys. La seva col·laboració està inclosa dins les vostres aportacions.
2) a una productora veterana com la Marta Figueras perquè ens assessori i gestioni els tràmits necessaris per presentar el projecte a TV3, a les subvencions de l’ICEC del maig del 2024 i a altres programes de suport cinematogràfic. Es farà a través d'una empresa audiovisual que s’annexionarà al projecte com a productora capdavantera.
Durant aquesta fase de muntatge, també buscaré finançament addicional per a la resta de la postproducció (correcció de color, postpo de so, mescla final i masterització) al laboratori MOONLIGHT amb qui ja he treballat anteriorment.
CALENDARI PREVIST
Campanya Verkami de l'1 de novembre al 10 de desembre
Postproducció de la pel·lícula, organitzada de la manera següent:
- muntatge: 11 de desembre al 29 de febrer
- correcció de color: 4-15 de març
- postpo de so/pre-mescla: 18-29 de març
- mescla final i masterització: 8-12 d'abril
Totes les recompenses s'entregaran a partir del 15 d'abril, un cop ja tinguem el DCP i una còpia ProRes4444 de la pel·lícula.
+ INFO
- Article de Jeff Slayton al LA Dance Chronicle
Segueix el projecte també a l'Instagram de:
Alba Morera Photography
https://www.instagram.com/albamoreraphotography/Alba Morera
(https://www.instagram.com/albachigo/?hl=en
Podeu trobar més informació sobre la directora a:
Pàgina web d'Alba Morera Photography
https://www.albamoreraphotography.com/film
4 comentarios
Si ya eres mecenas, Inicia sesión para comentar.
[email protected]
Way to go! Hope you get the total funding!!
John Maybee
Beso!
donok
So beautiful! Congratulations on this project. xoxox
agustí morera cortines
És una excel·lent pel·lícula on la Marta Carrasco desprèn amor i energia